Ratkaisukeskeisyys ohjauksessa

Ratkaisukeskeisen lähestymistavan keskeisiä periaatteita ja keinoja ohjaamisessa käytettäväksi

Puhutaanko ratkaisukeskeisesti vai ongelmakeskeisesti?

  • Keskity siihen, mitä tahdotaan
  • Tarkista resurssit
  • Huomaa/hoksauta mikä toimii
  • Kuvaa/pyydä kuvaamaan onnistumisia
  • Tunnista/auta tunnistamaan hyödyllisiä taitoja
  • Suunnittele/auta suunnittelemaan ja ottamaan pieniä askelia

Silti ongelmapuheellekin on oltava tilaa!

Mikä/mitä olet suhteessa oppijaan? Miten se vaikuttaa?

  • Asiantuntija
  • Tasavertainen keskustelija
  • Oppijalla ”ei-tietämisen” asema

Kysymyksesi muovaavat vastauksia

  • Avoimet ja tarkentavat kysymykset:
  • Milloin? Miten? Missä? Esim. Millainen on hyvä tilanne? Mitkä asiat toimivat?
  • Kuka? Mitä? Mitä vielä/muuta?
  • Säästele miksi-kysymyksiä, koska ne johtavat syiden etsintään ja järkeilyyn, tilaan jossa totuttuja toimintatapoja ei tarvitse muuttaa

Hyvä tavoite ratkaisukeskeisestä näkökulmasta

  • Mitä halutaan saada tai tavoitella
  • Minne päin halutaan mennä
  • Minkä alkamista
  • Tavoite pilkotaan osatavoitteiksi, pieniksi haluttuun suuntaan vieviksi askeliksi

Hyvä tilanne/tulevaisuus

  • Tulevaisuuteen, eteenpäin katsomisella päästään näkökulman vaihtamiseen, ohi tämän hetken sekä mahdollisten vaikeuksien -> luovempaa ajattelua
  • Kuvataan konkreettinen, positiivinen tilanne/tulos toimintakielellä
  • Auttaa rakentamaan kuvaa ja käsitystä tavoitetilasta askel askeleelta ja mitä itse tekee
  • esim. Millaisena näet tulevaisuutesi N vuoden kuluttua? Mitä haluat oppia? Kun kuvaan päivääsi x ajan kuluttua, mitä tallentuu (videopuhetta)?

Tavoitetta/unelmaa kohti

  • Mitä teet silloin, kun tavoite/tila toteutuu?
  • Mitä teet X:n sijaan?
  • Kun se toteutuu, mikä on toisin?
  • Mistä muut ihmiset (määritellen ketkä) huomaavat ?
  • Kuka huomaa ensin?
  • Mitä muuta -kysymys sitoen edelliseen vastaukseen -> luo dialogin jatkuvuutta
  • Mistä huomaat, että asia on mennyt hyvään suuntaan?
  • Kun tapaan vanhempasi/ystäväsi x päästä, mitä sellaisia hyviä asioita olet tehnyt, joista haluat minun kertovan heille?
  • Jakso/lukukausi päättyy ja olet siihen tyytyväinen. Mitä on tapahtunut, että voit tuntea niin? Mitä olet tehnyt?
  • Mitä asioita olet tehnyt syksyn/kevään aikana, että valmistut keväällä? 
  • Miten olet valmistautunut pääsykokeisiin, että huomaat kesällä saavasi kirjeen opiskelupaikan saamisesta?

Ihmekysymys

  • Kysymyksiä, jotka auttavat ohjattavaa kuvailemaan toivotun tilanteen ja saamaan ideoita seuraaviin askeliin
  • Ihmekysymystä voi soveltaa monin tavoin: kytketään ihannetilanteen kuvittelu omaan todellisuuteen eli kuvataan yksityiskohtaisesti!

Näkökulman vaihtaminen/uudelleen määrittely

  • Etsi/etsikää mielellään positiivinen tulkinta tapahtumista
  • Sanavalintojen ja rajaavien puhetapojen tai termien vaihto positiivisemmiksi

Voimavarojen löytäminen ja käyttäminen

  • Mitä hyödynnettävissä menneestä ja nykyisyydestä sekä tulevaisuudesta?
  • Jokaisella on hyödyllisiä kokemuksia, selviytymis- ja ongelmanratkaisutaitoja, vahvuuksia, kykyjä, taitoja ja onnistumisia
  • Etsi ja vahvista onnistumisia edistymisessä ja selviytymisessä, kuten myös epäonnistumisissa
  • Mitä olet jo tehnyt/saanut aikaan?
  • Mikä on auttanut pääsemään tähän tilanteeseen/vaiheeseen?
  • Oletko joskus aikaisemmin ratkaissut vastaavanlaisen ongelman?
  • Oletko joskus aikaisemmin kokenut/tehnyt jotain vastaavaa, mitä nyt tavoittelet?

Tukijat ja kannustajat

  • Suhdekysymykset, keitä mukana?
  • Mitä arvelisit muiden sanovan…? (Merkitykselliset muut)
  • Mitä asioita muut ihmiset arvostavat sinussa?
  • Mistä muut huomaisivat sinun edistyneen?
  • Kuka on (ollut) eniten huolissaan?

Muita keinoja

  • Selviytymiskysymykset, esim. Miten olet selviytynyt vaikeuksien yli? Mitä voit tehdä, että tilanne olisi itsellesi helpompi? Miten voit pitää itsestä hieman paremmin huolta?
  • Normalisointi: ongelmat, huolet ja haastavat tilanteet ovat osa elämää; tarinat ja kokemukset, hyvät esimerkit
  • Mindfulnes
  • Asteikkojen käyttäminen (esim. 0-10, 4-10): nykytilan ja tavoitteen tutkiminen, merkityksen ja edistymisen vertailu
  • Motivaatiokysymyksiä
  • Yhteenvetoa, tehtäviä, seuraavia askelia
  • Lisää toimivaa tai toisin tekemistä – pienenkin edistyksen ja myönteisten poikkeusten tunnistamista; poikkeusten tutkiminen luo toivoa ja niitä voi alkaa hyödyntää tavoitteellisemmin, esim. Miten sait sen aikaan?
  • Yhteenvetoa, kannustusta ja palautetta, johtopäätöksiä

Lähde: Leena Rasanen, luento, Koulutus- ja kehittämispalvelut, HY 9.5.2017
Lisätietoja esimerkiksi RATKES

Siirry sivun alkuun