Ratkaisukeskeisen lähestymistavan keskeisiä periaatteita ja keinoja ohjaamisessa käytettäväksi
Puhutaanko ratkaisukeskeisesti vai ongelmakeskeisesti?
- Keskity siihen, mitä tahdotaan
- Tarkista resurssit
- Huomaa/hoksauta mikä toimii
- Kuvaa/pyydä kuvaamaan onnistumisia
- Tunnista/auta tunnistamaan hyödyllisiä taitoja
- Suunnittele/auta suunnittelemaan ja ottamaan pieniä askelia
Silti ongelmapuheellekin on oltava tilaa!
Mikä/mitä olet suhteessa oppijaan? Miten se vaikuttaa?
- Asiantuntija
- Tasavertainen keskustelija
- Oppijalla ”ei-tietämisen” asema
Kysymyksesi muovaavat vastauksia
- Avoimet ja tarkentavat kysymykset:
- Milloin? Miten? Missä? Esim. Millainen on hyvä tilanne? Mitkä asiat toimivat?
- Kuka? Mitä? Mitä vielä/muuta?
- Säästele miksi-kysymyksiä, koska ne johtavat syiden etsintään ja järkeilyyn, tilaan jossa totuttuja toimintatapoja ei tarvitse muuttaa
Hyvä tavoite ratkaisukeskeisestä näkökulmasta
- Mitä halutaan saada tai tavoitella
- Minne päin halutaan mennä
- Minkä alkamista
- Tavoite pilkotaan osatavoitteiksi, pieniksi haluttuun suuntaan vieviksi askeliksi
Hyvä tilanne/tulevaisuus
- Tulevaisuuteen, eteenpäin katsomisella päästään näkökulman vaihtamiseen, ohi tämän hetken sekä mahdollisten vaikeuksien -> luovempaa ajattelua
- Kuvataan konkreettinen, positiivinen tilanne/tulos toimintakielellä
- Auttaa rakentamaan kuvaa ja käsitystä tavoitetilasta askel askeleelta ja mitä itse tekee
- esim. Millaisena näet tulevaisuutesi N vuoden kuluttua? Mitä haluat oppia? Kun kuvaan päivääsi x ajan kuluttua, mitä tallentuu (videopuhetta)?
Tavoitetta/unelmaa kohti
- Mitä teet silloin, kun tavoite/tila toteutuu?
- Mitä teet X:n sijaan?
- Kun se toteutuu, mikä on toisin?
- Mistä muut ihmiset (määritellen ketkä) huomaavat ?
- Kuka huomaa ensin?
- Mitä muuta -kysymys sitoen edelliseen vastaukseen -> luo dialogin jatkuvuutta
- Mistä huomaat, että asia on mennyt hyvään suuntaan?
- Kun tapaan vanhempasi/ystäväsi x päästä, mitä sellaisia hyviä asioita olet tehnyt, joista haluat minun kertovan heille?
- Jakso/lukukausi päättyy ja olet siihen tyytyväinen. Mitä on tapahtunut, että voit tuntea niin? Mitä olet tehnyt?
- Mitä asioita olet tehnyt syksyn/kevään aikana, että valmistut keväällä?
- Miten olet valmistautunut pääsykokeisiin, että huomaat kesällä saavasi kirjeen opiskelupaikan saamisesta?
Ihmekysymys
- Kysymyksiä, jotka auttavat ohjattavaa kuvailemaan toivotun tilanteen ja saamaan ideoita seuraaviin askeliin
- Ihmekysymystä voi soveltaa monin tavoin: kytketään ihannetilanteen kuvittelu omaan todellisuuteen eli kuvataan yksityiskohtaisesti!
Näkökulman vaihtaminen/uudelleen määrittely
- Etsi/etsikää mielellään positiivinen tulkinta tapahtumista
- Sanavalintojen ja rajaavien puhetapojen tai termien vaihto positiivisemmiksi
Voimavarojen löytäminen ja käyttäminen
- Mitä hyödynnettävissä menneestä ja nykyisyydestä sekä tulevaisuudesta?
- Jokaisella on hyödyllisiä kokemuksia, selviytymis- ja ongelmanratkaisutaitoja, vahvuuksia, kykyjä, taitoja ja onnistumisia
- Etsi ja vahvista onnistumisia edistymisessä ja selviytymisessä, kuten myös epäonnistumisissa
- Mitä olet jo tehnyt/saanut aikaan?
- Mikä on auttanut pääsemään tähän tilanteeseen/vaiheeseen?
- Oletko joskus aikaisemmin ratkaissut vastaavanlaisen ongelman?
- Oletko joskus aikaisemmin kokenut/tehnyt jotain vastaavaa, mitä nyt tavoittelet?
Tukijat ja kannustajat
- Suhdekysymykset, keitä mukana?
- Mitä arvelisit muiden sanovan…? (Merkitykselliset muut)
- Mitä asioita muut ihmiset arvostavat sinussa?
- Mistä muut huomaisivat sinun edistyneen?
- Kuka on (ollut) eniten huolissaan?
Muita keinoja
- Selviytymiskysymykset, esim. Miten olet selviytynyt vaikeuksien yli? Mitä voit tehdä, että tilanne olisi itsellesi helpompi? Miten voit pitää itsestä hieman paremmin huolta?
- Normalisointi: ongelmat, huolet ja haastavat tilanteet ovat osa elämää; tarinat ja kokemukset, hyvät esimerkit
- Mindfulnes
- Asteikkojen käyttäminen (esim. 0-10, 4-10): nykytilan ja tavoitteen tutkiminen, merkityksen ja edistymisen vertailu
- Motivaatiokysymyksiä
- Yhteenvetoa, tehtäviä, seuraavia askelia
- Lisää toimivaa tai toisin tekemistä – pienenkin edistyksen ja myönteisten poikkeusten tunnistamista; poikkeusten tutkiminen luo toivoa ja niitä voi alkaa hyödyntää tavoitteellisemmin, esim. Miten sait sen aikaan?
- Yhteenvetoa, kannustusta ja palautetta, johtopäätöksiä
Lähde: Leena Rasanen, luento, Koulutus- ja kehittämispalvelut, HY 9.5.2017
Lisätietoja esimerkiksi RATKES